maand mei

Boekentips

De Neehoorn en zijn eigenwijze vrienden
Geschikt voor groep 1 t/m 3, Marc-Uwe Kling

De eigenwijze dierenvrienden van de NEEhoorn maken iedereen aan het lachen. Nu zijn ze eindelijk allemaal samen terug te vinden in dit vrolijke abc’tje. Bijvoorbeeld de Apotheekhoorn met tips tegen kwaaltjes, het Dweilpaard dat nogal vaak ‘moet’, de Iiiiiieeegel die absoluut geen spinazie lust, de Papasaai met zijn eindeloze verhalen tot aan de Zelfklikker die meteen schuld zal bekennen.

De prins zonder billen

Geschikt voor groep 1-3, Levina van Teunenbroek. Geïllustreerd door: Charlotte Bruijn

De prins heeft het prima voor elkaar: een lieve prinses, een mooie moestuin om in te wieden én een prachtig paar harige billen. Tot hij die billen op een kwade dag kwijtraakt aan een haai met honger. Wat doe je dan als prins? Heel hard huilen natuurlijk! Gelukkig weet zijn kordate prinses wel raad en samen gaan ze op zoek naar een nieuw paar. Zal het ze lukken om geschikte nieuwe billen voor de prins te vinden?  Terug naar het boekenoverzicht

Duizend-en-één paarse djellaba´s

Geschikt voor groep 1-3, Lisa Boersen, Hasna Elbaamrani. Geïllustreerd door: Annelies Vandenbosch
'Duizend-en-één paarse djellaba's' is een heerlijk herkenbaar prentenboek voor alle kinderen die in de zomervakantie weleens naar familie in Marokko gaan. Of die gewoon graag meer willen weten over dit prachtige land! Esmaa gaat deze zomervakantie met haar ouders, broertjes en zusje op reis, naar familie die in Marokko woont. Op de heenreis zitten er pindakaas en chocopasta in de koffer, en op de terugweg saffraan en oranjebloesemolie en nog veel meer prachtige spullen en lekkere kruiden.Die spullen halen Esmaa en haar familie op de markt. Maar het is zo druk op de markt! Esmaa raakt haar moeder kwijt tussen alle vrouwen met paarse djellaba's. Ze ontmoet een waarzegster, een watermannetje, acrobaten en een aapje die haar helpen om haar moeder weer te vinden. Terug naar het boekenoverzicht

Willem en Dikke Teun

Leuk voorleesboek voor de kinderen van groep 3. Geschreven door Jacques Vriens, illustraties Alex de Wolf

Willem heeft een heel bijzondere vriend: zijn rode kater! Dikke Teun kan praten, maar alleen als Willem bij hem is. Als er iemand anders binnenkomt, mauwt Dikke Teun als een gewone kat. Het is hun geheim.Dikke Teun helpt Willem namelijk vaak een beetje als hij iets spannend of zelfs eng vindt. Als Willem niet goed buiten durft te spelen of als hij alleen een boodschap moet doen, dan helpt Dikke Teun hem. Zo wordt Willem steeds een beetje flinker, tot hij beslist geen bange kleuter meer is...

Boutje en de Rommelberg

Geschikt voor groep 3-4, Mirjam Oldenhave en Rick de Haas
Boutje woont met zijn vader bij de rommelberg. Dat is een torenhoge stapel van allemaal oude spullen: stoelen, stofzuigers, koelkasten, speelgoed en nog veel en veel meer.Wat een troep, denken de meeste mensen. Maar voor Boutje is het een paradijs, want hij is de knutselkoning. Hij kan alles verzinnen én maken, ook dingen die nog niet bestaan.Als hij op een dag tussen de rommel een gouden beeldje vindt, beginnen de problemen. Maar ook de avonturen!

Oma Boef

Geschikt vanaf groep 5, David Walliams,

Ben is elf en hij vindt het niet leuk dat zijn ouders hem elke vrijdag naar zijn oma brengen. De oude dame heeft wit haar en een kunstgebit, ze stopt haar gebruikte zakdoek in haar mouw, ze ruikt heel erg naar koolsoep en laat voortdurend windjes, ze wil altijd scrabble spelen en stuurt hem veel te vroeg naar bed ... Maar op een dag ontdekt Ben dat ze, net als heel veel volwassenen, een geheim heeft. Zijn oma is een internationaal gezochte juwelendief! Luchtig verteld met veel humor en grappige illustraties.
Terug naar het boekenoverzicht

De zee kwam door de brievenbus

Geschikt voor groep 6, Selma Noort

Midden in de nacht maakt mama Liesje en haar zus wakker. Het is ijskoud en het stormt.' Snel, kleed je aan !' zegt mama. 'De zee komt. De dijk is kapot.' Liesje vertelt hoe zij als klein meisje de watersnoodramp meemaakt.

Briefjes voor Pelle

Geschikt voor groep 7, Marlies Slegers

Briefjes voor Pelle is het hartverwarmende verhaal over een 12-jarige jongen die met humor en op geheel eigen wijze de dood van zijn vader leert accepteren.

Pelle is hoogbegaafd en weet alles. Als hij te veel verdriet voelt, somt hij graag feiten op in zijn hoofd. Dat mieren een vlot kunnen bouwen om een overstroming te overleven. Dat er een naam bestaat voor de angst dat er pindakaas aan je gehemelte blijft plakken. Dat soort dingen.

Op een dag, een jaar na het overlijden van zijn vader, krijgt Pelle een schoenendoos die gevuld met is grotere en kleinere briefjes en ingepakte voorwerpen. Op de briefjes staan opdrachten. Pelle is vastbesloten alles uit te voeren. Niet alleen raakt hij daardoor in grappige en bijzondere situaties verzeild, ook komen er nieuwe mensen in zijn leven die ervoor zorgen dat hij en zijn moeder het leven weer zachtjes durven te omarmen.

Jij mag alles zijn

Groep 8, Griet op de Beeck

Jij mag alles zijn is een verhaal voor jonge lezers en voor mensen die wel eens in het hoofd van een negenjarige willen wonen. Het is een ontroerend boek over een meisje dat dapper doet wat ze denkt dat van haar verwacht wordt, zelfs als dat ingewikkelde dingen zijn. Een verhaal over ouders en kinderen, over verdriet dat maar niet lijkt te willen overgaan, over de zoektocht naar alle soorten beter. En over liefde, en wat dat eigenlijk echt is, of zou moeten zijn.