Burgerschap

Helpende handjes in Kerckebosch

Aandacht aan burgerschap

Op onze school besteden we al langere tijd aandacht aan burgerschap. Wat kunnen we onze leerlingen extra meegeven, ook vanuit onze identiteit, om ervoor te zorgen dat ze straks een mooie bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving? Dat doen we op verschillende manieren en met verschillende (leer)doelen:

• We hebben een leerlingenraad die zich buigt over dingen die alle leerlingen aangaan
  • We ruimen van tijd tot tijd zwerfafval in de wijk op om de omgeving fijn en schoon te houden.
  • We doen regelmatig leuke activiteiten met onze buren van verzorgingshuis Spathodea. We brengen een beetje reuring mee en tegelijk ervaren onze leerlingen dat oudere mensen hulpbehoevend worden en daarom samen in een huis wonen waar ze zorg op maat kunnen krijgen.
  • In de bovenbouw besteden we bijvoorbeeld aandacht aan Prinsjesdag. Wat vieren we en waarom is dat een belangrijke dag in Nederland?
  • We hebben twee kinderen financieel geadopteerd via Stichting Compassion. Dat is van tijd tot tijd een mooie aanleiding om in de klas te praten over kansengelijkheid.
  • We doen jaarlijks mee aan diverse activiteiten op geld op te halen voor goede doelen.
  • In de bovenbouw doen we om het jaar mee met de Kinderpostzegelactie en Wandelen voor Water. Ook doen we vaak mee aan de schoenendoosactie.
  • Ook op kleine schaal kijken we naar elkaar om. Een kaartje als een klasgenoot al een poosje afwezig is, een mooie tekening voor een zieke vader of moeder of een cadeautje als er een broertje of zusje is geboren.